Metody AAC i MAKATON sposobem na lepszą komunikacjęZ końcem maja dobiegła końca realizacja projektu pn. „Współpraca i komunikacja transgraniczna z wykorzystaniem metod alternatywnych i wspomagających". Projekt realizowany był przez Powiat Zgorzelecki przy współpracy Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marii Grzegorzewskiej w Zgorzelcu oraz Gutenbergschule w Niesky.


Projekt zakładał wspólne transgraniczne działania edukacyjne z modułami kształcenia językowego dla polepszenia kompetencji językowych uczniów obu szkół oraz opracowanie przydatnych po obu stronach granicy książek w języku niemieckim i polskim wspomagających nauczanie specjalne. Tematyka projektu była istotna dla uczestników bo oscylowała wokół komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Komunikacja wspomagająca to wszelkie sposoby, jakimi ludzie przekazują informacje, kiedy nie mogą mówić lub, gdy nie mówią na tyle wyraźnie, by otoczenie rozumiało ich komunikaty. Natomiast komunikacja alternatywna jest metodą porozumiewania używaną zamiast mowy. Jedną z propozycji pomocy dzieciom niemówiącym lub mających problemy z porozumiewaniem się (pośród metod AAC) jest system MAKATON.
W ramach projektu 12 niepełnosprawnych uczniów ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marii Grzegorzewskiej w Zgorzelcu oraz 12 uczniów z Gutenbergschule w Niesky wzięło udział w zajęciach edukacyjnych z komunikacji alternatywnej i wspomagającej, zajęciach kulinarnych oraz plastycznych z elementami AAC. Szczególną radość sprawiła dzieciom możliwość wspólnego uczenia się i rozpoznawania wybranych gestów systemu Makaton. Sukcesywne poznawanie gestów sprawiło że bardzo szybko zniknęły bariery językowe, ponieważ uczniowie potrafili porozumiewać się gestami.
Dzieci uczestniczyły także w czterech wycieczkach integracyjnych. Odwiedziły „Stajnie u Jasinka", Nadleśnictwo Pieńsk, Park Przygodowo-Rekreacyjny w Zentendorf oraz Berzdorf See. Należy wspomnieć, że dzięki projektowi zakupione zostały specjalistyczne programy komputerowe oraz drogie komunikatory dedykowane dla dzieci niemówiących lub mających problemy z porozumiewaniem się. Prócz tego, w ramach niniejszego projektu nauczyciele współpracujących placówek uczestniczyli w dwóch szkoleniach: w szkoleniu połączonym z prezentacją specjalistycznego sprzętu z zakresu metod wspomagających i alternatywnych oraz w szkoleniu z zakresu symboli PCS. Zorganizowane szkolenia przyczyniły się do wzrostu kwalifikacji zawodowych polsko-niemieckiej kadry nauczycielskiej.
Zmodernizowana została również strona internetowa Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego – wprowadzono dwujęzyczną (polsko-niemiecką) zakładkę dotyczącą tematyki komunikacji wspomagającej i alternatywnej.
Zwieńczeniem działań projektowych jest wydanie dwujęzycznego zestawu książek z elementami komunikacji alternatywnej i wspomagającej z wykorzystaniem symboli PSC, opracowanych wspólnie przez polsko-niemiecką kadrę nauczycielską. Projekt przyczynił się do rozpowszechnienia wiedzy na temat alternatywnych metod komunikacji. Wspólne spotkania integracyjne pozwoliły na wzrost poziomu komunikacji oraz zacieśnieniu współpracy pomiędzy partnerami, oraz wymianę doświadczeń w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.
Produktem finalnym projektu jest podpisanie w dniu 27 maja br. umowy partnerskiej obejmującej intencje obu stron do dalszej współpracy transgranicznej. W ramach umowy partnerskiej strony zobowiązały się do kontynuacji wspólnych działań o charakterze edukacyjnym, rekreacyjnym i kulinarnym. Zorganizowane zostaną również obustronne spotkania uczniów.
Dorota Buczkowska
Fot.: SOSW im. M.Grzegorzewskiej w Zgorzelcu

Najnowsza Gazeta

300

Reklama

Kursy walut

KUPNO SPRZEDAŻ
euro EUR 4,2600zł 4,3100zł
usd USD 4,0300zł 4,0200zł
usd CHF 4,4400zł 4,5600zł
usd GBP 5,0100zł 5,0012zł
czk CZK 0.1800zł 0.1940zł

Kurs z dnia: 2024-05-14

Pogoda

+8
°
C
+11°
+
Zgorzelec
Wtorek, 16
Środa
+ +
Czwartek
+ +
Piątek
+10° +
Sobota
+10° +
Niedziela
+ +
Poniedziałek
+ +
Prognoza 7-dniowa