Internet jest dobry, źli bywają jedynie ludzie, którzy go używają – to hasło, które rozpoczęło cykl zajęć dla rodziców i uczniów Szkoły Podstawowej nr 2, w związku z przypadającym w lutym Dniu Bezpiecznego Internetu. Pierwszymi, którzy wzięli udział w warsztatach, byli rodzice uczniów klasy 1b ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubaniu. Prezentację na ten temat przygotowała szkolna bibliotekarka.
Komputer pomaga w edukacji i rozwoju dziecka, a prawidłowy dobór programów edukacyjnych może ułatwić mu zdobywanie wiedzy, kształtuje logiczne myślenie, uczy kojarzenia faktów, wytrwałości, cierpliwości, szybkiego podejmowania decyzji, spostrzegawczości, zręczności, refleksu i podzielności uwagi. Mimo tych jego niewątpliwych zalet trudno lekceważyć zagrożenia związane z nieograniczonym dostępem dziecka do Internetu i nieodpowiednich dla niego gier.
Szkodliwe działanie komputerów na organizm ludzki najogólniej można podzielić na dwie kategorie:
1) dolegliwości fizyczne np. choroby oczu, skrzywienie kręgosłupa, dolegliwości pleców, bóle i zawroty głowy, bóle mięśni karku, otyłość
2) dolegliwości psychiczne
Jak chronić dziecko przed zagrożeniami związanymi z korzystaniem przez nasze dziecko z Internetu i gier komputerowych?
Starannie wybierać programy multimedialne i gry komputerowe, zwracając uwagę aby były bez przemocy i dostosowane do wieku dziecka
Zachęcać dziecko do dokonania rozróżnienia pomiędzy fantazją a zdarzeniami rzeczywistymi
Należy narzucić dziecku wyraźnych limitów i ograniczeń dotyczących typów gier i programów.
Czas spędzany przez dziecko przed komputerem powinien być przez rodziców kontrolowany i nie przekraczać 1h, 1,5h dziennie.
Dbać o zachowanie właściwej postawy - odległość oczu dziecka od monitora to minimum 50 - 60 cm.
Rodzice powinni kontrolować przeglądanie stron internetowych przez swoje dziecko, nauczyć się surfowania z dzieckiem po interesujących i bezpiecznych stronach internetowych.
Rodzice mogą również zainstalować w swoich komputerach domowych odpowiednie oprogramowanie i filtry niebezpiecznych stron internetowych.
Kolejnym etapem działań związanych z bezpieczeństwem dzieci w sieci, był cykl zajęć warsztatowych, prowadzonych w klasach bezpośrednio z uczniami. Maluchy wykazały się wiedzą i prawidłową postawą związaną z zasadami obowiązującymi przy korzystaniu z Internetu. Pierwszaki są w pełni świadome zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z sieci. Na zakończenie całego cyklu wszyscy przygotowali prace plastyczno-techniczne na temat ,,Bezpieczni w sieci", które to prace pokazały jaką wiedzę mają dzieci, ale też jakimi umiejętnościami artystycznymi potrafią ją przekazać.
Wanda Czarnota